lørdag 2. mai 2015

NY ART OG NY ALLROUND REKORD

På mandag var jeg ute med JOFL med tungevindu på jakt etter stor flatfisk. Stor flatfisk ble det lite av, men stor fisk ble det! Til de som ikke vet hva et tungevindu er, så er det et vindu laget av plexiglass man legger på sjøen for å få bedre sikt i vannet dersom det er krusninger og bølger i overflaten. Man tar på seg vadebukse og går fysisk ut i sjøen og legger vinduet foran seg. Vinduet flyter, så det er bare til å skyve det fremover. Vinduet blir kalt tungevindu fordi da det ble oppfunnet for 1-2 år siden, ble det brukt for å fiske flatfisken Tunge. Vinduet ser slik ut:
Tungevindu

Vi startet på en ny plass JOFL hadde funnet som ikke var blitt testet før. Nye plasser er alltid gøy! Vi så hinsides mye flatfisk, men alle av feil type dessverre. Skrubbene lå overalt. Etter 15-20 min vading ser jeg plutselig en lang grå hale ligge litt til venstre for meg. "Å inni helverre!!" var det som kom ut av meg, og JOFL trodde jeg hadde kommet over en diger piggvar eller slettvar. Jeg løftet blikket enda litt mer og såg nå hode på fisken, og så at dette var en ganske grei steinbit som lå rett foran meg. Hørtes ut som JOFL ble litt skuffet når det "bare" var en steinbit, for han var innstilt på stor flatfisk. Jeg derimot var helt i hundre, og denne steinbiten skulle jeg ha. JOFL tok en rask vurdering av utstyret mitt, som han blir flau av å se på, og lot meg låne stanga hans. En jigg med hel reke ble presentert foran fisken, og fisken var tydelig interessert. Den prøvde to ganger å ta jiggen, men den bommet begge gangene. Steinbiten begynte å svømme utover, men heldigvis ikke lenger enn 5-10 meter, og den var fortsatt innen rekkevidde. Vi fulgte etter, og denne gangen var det ikke tvil om den skulle ha jiggen. 10 sekunder og et tilslag senere hadde jeg fast fisk. Fisken begynte å svømme med en gang, og scenen begynte å rulle ut. En skikkelig kul opplevelse! Jeg fikk sveivt fisken inn, og JOFL tok fram mobilen for å filme. Jeg hadde lettere panikk, for fisken begynte av og til å svømme mot oss, og det er ikke en fisk du vil bli bitt av. Etter litt filming fikk vi lagt fisken oppi vinduet, og vi fikk tatt bilder, veid, målt og gitt den friheten tilbake. Fisken ble målt til 80 cm og 5kg. Dette er derfor den største fisken jeg noengang har fått på stang og krok.


Video av galskapen kan ses her: http://www.hooked.no/video/sjekk-hva-sebastian-traff-pa-inne-pa-grunna



Etter at jeg fikk steinbiten sa vi oss fornøyde med denne plassen, og kjørte videre til en båthavn på Kvernavik for å se om det var noe interessant der. Det er nemlig blitt tatt et par femtrådet tangbrosmer der, og det var en art jeg manglet. Ingenting kjekt å se på Kvernavik, så turen gikk videre til en ny båthavn på Viste. Her var det også blitt tatt noen tangbrosmer, og det tok ikke lang tid før jeg spottet den første. Jeg sprang for å hente utstyret i bilen, mens JOFL holdt øynene akkurat der vi så den. Ned med stengene med krokstørrelse #10 agnet med kokt reke, lys av og vent. Jeg hadde tre stenger, mens JOFL hadde en, bare for han ville få arten for året. Og selvfølgelig var det han som fikk den første. Man skulle tro at 3 mot 1 er feigt, men ikke når det er jeg som har 3.. Vi lyste med svakt lys på snørene mine, og så fort en tangbrosme som tok "dødsrullen" på reken min. Jeg satt tilslag, men ingen fast fisk. Like etter skjedde det samme igjen, men med det samme talentløse resultat. JOFL begynte å bli greit irritert over alt pjakket mitt og de dårlige tilslagene mine, men var sikker på at jeg fikk flere sjangser. Og det gjor jeg. Alle gode ting er tre, så til de grader! Jeg satt tilslag og fast fisk. Opp på land med den, og art nummer 55 lå å rulla og sleit på tørt land. Med engang den kom opp, trodde jeg at jeg hadde gjort noe enda større, nemlig å få en strandtangbrosme. På land så jeg nemlig bare 3 skjeggtråder, og begynte å snakke piss om at jeg bare drar strandtangbrosmer å masse bullshit, men et par sekunder senere da den kom i vann ble jeg fort stille, men likevel veldig gla for femtrådet tangbrosme.

Femtrådet tangbrosme på deilige 99,3 gram




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar