mandag 31. august 2015

Art #71 Brungylt + show

Raphael sendte melding og skreiv at det var på tide at jeg fikk meg brungylt nå. Det var jeg selvfølgelig helt enig i. Vi var fremme ved en dypvannskai i Dirdal kl 20.00. Raphael hadde tatt arten her tidligere i år, og hadde funnet ut akkurat hvor den sto. "Stå her og kast ca 15 meter ut. Itte 50 lusuer og 46 sypiker har du an nok.." 
Jeg kastet ut sabikiheklen min med små rekebiter på og den traff bunn på en ca 30-40 meters dyp. Etter et halvt minutt napper det i andre enden. Sabikiheklen kommer til syne og "eg bare drar di" fortalte Raphael at arten var i boks. "Lusuer og sypiker ska du ta rennefart å drida i, eg ska ha brungylt! Den smyge!"
Brungylt 105 gram
Takk for den Raph ☺️

Med brungylten i boks etter et par minutt var det bare å rigge om til surfstang. Paternoster med makrell som agn ble kastet ut på 50-60 meters dyp, og nå ble det etter hvert mest SVART. Kvelden kom og det ble helt svart ute, i tillegg var det som kom opp fra dypet også mest svart. Med andre ord haien svarthå. Det krelte av dem. Tilsammen i løpet av kvelden dro vi nok en 30-40 stk av dem. En skikkelig irriterende agntyv dersom du prøver å fiske noe annet. Og det var i grunnen det vi gjor. Småflekket rødhai har blitt tatt her før, men det er ikke hverdagskost. Vi håpet alikevel. Noe som var veldig artig var at det krelte med makrell utfor brygga. Vi sto kl 00.00 i totalt mørke og dro makrell. Det har jeg aldri vært med på før midt på natten, så dette var en ny og artig opplevelse!
Men min beste gjerning denne dagen skulle komme da vi skulle gå. Jeg sveivte opp surfstangen fra dypet, hvor det nok en gang hang en svarthå på i enden. Kroken satt skikkelig dypt, og det var ikke sjangs for at haien hadde klart seg. Magen var derimot veldig stor og det var ikke vanskelig å se at denne svarthåen var høygravid. Jordmor Seb fant frem kniven og snittet et perfekt utført keisersnitt. Inni magen lå 8-10 ferdigutvikla svarthåunger å kravla. Samtlige av disse var i live. De ble satt ut i sjøen og fikk dermed svømme sine første svømmetak pga meg. Fra nå av går jeg under navnet "jordmor Seb, den reddende!"
Svarthåunge får livet tilbake🎉

Takk for turen Raphael!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar