torsdag 20. august 2015

Art #69 Sil

Jeg fikk melding fra Tommy om jeg hadde lyst til å være med ut i båten hans for å fiske sil, og jeg sier som regel ikke nei til ting det lukter show og jazz av.

Sil, eller tobis som mange kjenner den som, er å finne på de fleste sandstrender og går som regel i stimer. I disse stimene kan man finne minst 3 ulike typer sil; havsil, småsil og storsil. Både Tommy og jeg manglet alle 3. Metoden vi brukte var å kaste fra båten med sabiki-hekle i str #12 med en sandeel bakerst. 

Tommy har vært på plassen noen ganger før og visste at metoden fungerer. Nå gjenstod det bare å ha litt flaks. Først skulle man treffe på stimen, og så må fisken være i bettet. Noe den ikke alltid er. Ofte blir silen jaget av andre fisk som fjesing, torsk, sjøørett, lyr osv. og da biter den som regel ikke. Så det er viktig at silen ikke føler seg jaget eller truet når man fisker etter dem. 

Vinden var ubehagelig kraftig så vi driftet veldig fort bort fra plassen. Vi klarte bare 2-3 kast før vi måtte manøvrere oss tilbake der vi skulle være. Alikevel tok det ikke så lange tiden før jeg hadde fisk på, og like etter kom den til syne. Det var SIL. Jeg hev sabikien opp i båten og art #69 var sikret. Wohoo!! Show og jazz å di!
Noen ganger er det litt for lett, og en smule urettferdig. Jeg unner virkelig Tommy en sil eller to. Dette var min første satsing etter sil, mens han har prøvd på den flere ganger. Du tar den neste gang Tommy! 

Hjemme var det bare å finne fram forstørrelsesglasset for å finne ut hvilken sil jeg hadde fått. De ulike typene er nemlig sinnsykt like. To små tenner oppe i ganen + svart prikk i tryne skulle tilsi storsil. 
Storsil 17,3 gram.


Takk for turen Tommy, og nok en gang takk for at du låner villig bort utstyr 😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar