mandag 24. august 2015

Show med vindu! Rødknurr ble jubileumsart #70

På lørdag tok jeg på meg vadebuksa, hodelykt og vindu på ryggen og la meg på to hjul i retning vistestranden. 
Dette er en litt lengre sykkeltur med vindu på ryggen, så jeg prøvde å lage vinduet litt mer mobilt ved å lage hjul på det. Rulleski og masse tråd var inkludert i denne oppfinnelsen. Alt gikk fint helt til jeg skulle feste dette til sykkelen. Trodde jeg holdt på med å gjøre det helt store med ny oppfinnelse, men MEST NEI. Får vel tenke litt mer på hvordan dette skal lages..

Jeg var i hvertfall fremme ved Viste 35-40 min etter jeg la på hjul. Fralandsvind gjorde forholdene meget gode, og jeg kjente på lukten at det duftet ny art lang vei denne natten. Etter 20 min vading hadde jeg ikke sett noenting spennende, kun et par skrubber. Men det er ofte da det plutselig dukker opp noe. Akkurat det gjorde det nå. Plutselig kom en fisk med svære flotte finner inn under vinduet. En rødknurr. Rødknurren har jeg møtt på 2 ganger tidligere denne sommeren under vinduet, men jeg har aldri klart å fått den hele veien opp i vinduet. Jeg agnet en #4 krok med to strandreker jeg hadde fanget og senket det ned foran fisken. BANG sa det og fisken hadde sluket kroken. Denne gangen brukte jeg håv for å sikre at den ikke falt av da jeg skulle løfte den opp i vinduet. YES art #70 var sikret!



Ble dessverre veldig dårlig bilde av meg og fisken. Vanskelig når jeg er alene og det er helt svart ute. Man får i hvertfall sett litt av de nydelige finnene på det første og siste bildet.

Like etter jeg hadde kommet meg uti vannet igjen etter litt bilder fikk jeg fort øye på noe som så ut som en stor tunge. Jeg kunne bare se deler av fisken da den nesten var helt nedgravd i sanden. Jeg hadde ikke mark, så jeg prøvde med strandreke. Det var vanskelig å få fisket skikkelig på den da hodet også lå under sanden. Jeg satte håven nedi sanden der fisken var, tok med meg vinduet og sprang opp på land på leting etter mark. Det var lettere sagt enn gjort. Det oste ikke akkurat mark av de øvre jordlagene etter et par dager med 25 varmegrader. Det oste mer av ørken og "ta rennefart ut i sjøen igjen å fisk med det du har". 10 min senere hadde jeg fortsatt ikke funnet noe mark og bestemte meg for å ta rennefart og fortsette med strandreke. Fisken lå på samme plass da jeg kom bort til håven som sto i sanden. Etter hvert flyttet fisken seg og jeg så nå hele hodet og munnen. Ned med strandreka igjen og nå tok den med en gang. Det var litt av en fart på den, men jeg fikk den heldigvis opp i vinduet ved hjelp av håven. Dette var i hvertfall soleklar pers for meg! Hjemme noen timer etterpå ble den veid til 920 gram. 

 
Jeg så 3-4 tunger til denne kvelden, men hadde ikke mer strandreker igjen så jeg fikk ikke fisket på dem. Men snittstørrelsen var ganske stor, ingen under 400gram vil jeg påstå.

Dagen etter (søndag) var det igjen tid for vindusfiske. Denne gangen gikk turen til Sandestranden. Her var det MYE piggvar, men dessverre var de aller fleste små. Jeg fikk alikevel lurt opp en med litt størrelse. Ny pers for meg er 1320gram.
Foto: Arne Viste

Neste nye art jeg håper skal dukke opp på vindusfiske er mulle, panserulke eller tangsnelle. Glasstunge hadde ikke vært feil det heller! Mullene har blitt observert, så det er vel bare et tidsspørsmål før jeg kommer over en. Panserulkene derimot tror jeg ikke det har blitt observert noen av her i område i hele år.. Men en må jo bli den første!

2 kommentarer:

  1. Konge fangst!! Kan eg spør kor på viste du såg så mange tunger? Har leita øve alt på Randaberg itte di..

    SvarSlett
  2. Kanskje litt seint svar, men på seinsommeren så ligge de øve alt på vistestrandå :)

    SvarSlett