onsdag 12. august 2015

Langesundfestivalen

I helgen var jeg så heldig at jeg fikk være med gutta i NKML (Nidaros Kystmeitelag) på Langesund fiskefestival. Det tilbudet kan man bare ikke si nei til. Konkurransen var på lørdag og søndag, mens vi prøvefisket på fredagen. Konkurransen gikk ut på å få så mange arter som mulig, og store individer i hver art.
Siden den mer eksotiske arten Stripet Pelamide herjet i Oslofjorden, kjørte JOFL (John Olav Florø-Larsen) og jeg opp på onsdags natt for å få hele torsdagen etter tunfisken stripet pelamide.
Lagnavnet vårt.

Vi hadde hørt om mange fangster de siste dagene, så forventningene var store. "Det e bare å henta an" var det vi fikk høre. Men det viste seg at det ikke skulle være så lett.. For å få mest effektivt fiske etter den fisket JOFL med alle 4 stengene først, og når han hadde fått arten så skulle jeg få fiske med alle 4 stengene. På denne måten slipper man at en av oss drar opp pelamide etter pelamide, mens han andre ikke får noen. Etter et par makrell fikk JOFL riktig napp, og art #123!! for han var sikret.
Her er en liten videosnutt fra da mannen med flest arter i Norge fikk stripet pelamide:



Nå var JOFL ferdig med å fiske og det var nå min tur til å fiske med alle stengene. Jeg hadde et par brukbare napp som var av rett fisk, men ingen hang fast. Det kjipeste var da jeg mistet en bare et par meter ifra båten. Vi dorget i mange timer, men den ville desverre ikke sitte for meg. Skikkelig kjipt da dette er en art som ikke blir fisket i Norge hvert eneste år da den er en mer eksotisk art.

Da vi kom frem til klubbhuset vi skulle bo i, i Langesund, var det full gang i NKML karene. Vi fikk smakt på fisken Mora, og champisen kom også etter hvert frem, mens Bjørn Helge Florø-Larsen tok noen av de velkjente Michael Jackson movsa sine.




Imponert..+ å di

Blant NKML var det delt opp i 3 lag og hvert av lagene bestod av 3 mann. Mitt lag bestod av JOFL, SMS (Sverre Magnus Selbach), og meg. På fredagen var det prøvefiske. For vår del var det en fiasko. Vi fant ikke de artene vi ville finne, og kunne nesten like godt holdt oss på land den dagen, ikke noe mer å si om det.

Prøvefiske på fredagen leverte ikke, men det gjorde fredagskvelden.
JOFL hadde smiska litt med Chili Klaus og fått med seg verdens sterkeste chili. Denne skulle selvfølgelig smakes på. DET BRANT!! Vi tok en halv chili hver, og den måtte tygges nøye med alle frøene inni. Hva var egentlig vitsen med det? Det kom ingenting godt ut av det, utenom at det ble litt show i klubbhuset. Den chilien var helt jævlig! Den ble bare værre og værre, og da det forsvant litt fra munnpartiet var det magen som fikk kjørt seg. Never again!




Sener på kvelden kom Andreas Vik innom klubbhuset og sa at han hadde vindu og vadebukse klar til meg om jeg ville prøve meg på flatfisken Tunge. Jeg var ikke vanskelig å be, så det ble en spontantur. Da vi kom frem til stranden var det mye mer bølger enn forventet og sikten ved land var lik null -. Fullt høyvann og for store bølger gjorde det også vanskeligere å komme ut til grunna det var best å fiske på. Heldigvis ble sikten bedre og bedre jo lenger ut vi kom, men vannen ble høyere og bølgene gjorde det ikke akkurat bedre. Det tok alikevel ikke mer enn 5 minutter fra vi var ferdig påkledd i vaderne til Andreas spotta første tunge. Denne var liten, men jeg hadde heldigvis på en krok i str #12. Ned med marken, og tunga ble fort interessert. Tunga peiste marken i kjeften, og jeg svarte med tilslag. Opp i vinduet med den og art #67 var et faktum!

Dette skjedde såpass fort at jeg ville prøve å få en større. Vi trippet på tå utover og tok noen av de velkjente Michael Jackson hoppa da de verste bølgene kom, og nådde etter hvert grunna som var litt lenger ute. Akkurat på likt pekte vi på to svarte klumper som lå på sanden. Dette var to øyne, resten av fisken så vi ikke. Vi var ikke sikre på hvilken flatfisk det var, men jeg som bor på vestlandet kunne fort utelukke at dette ikke var noen skrubbeøyne, rødspette eller sandflyndre øyne. Dermed var det mest sannsynlig tunge. Og det var det. Ned med marken igjen, og vi så nå når fisken beveget seg at dette var en mye større tunge enn den jeg nettopp hadde fått. Den tok så og si på direkten, og tilsalget kom etter et lite sekund. Andreas fikk "håvet" den med hendene, og jeg kunne nå si meg fornøyd med størrelsen på den nye arten.
"Eg bare drar di"

Lørdag var det tid for konkurranse. Vi fikk en veldig dårlig start på konkurransen med at det ble litt problemer med båten vår. Vi ble derfor litt forsinket og mistet en time fisking der. Vi var vel ikke så altfor fornøyde etter at dagen var ferdig, men vi lå ikke sist heller. Mine lyspunkt for dagen var at jeg fikk ny pers på slettvar, og at jeg fikk art #68 i form av øyepål.
Slettvar 500g +


Litt halvveis bilde..

Søndag ble en bedre dag for oss, men fortsatt ikke noe pallplass materiale. Vi fikk også enda mer problemer med båten, så håper ikke det blir så alt for dyrt å fikse opp i.. Jeg fikk ingen nye arter denne dagen. Senere på dagen var det premieutdeling, hvor vi endte på en ikke altfor bra 25 plass. Nå skal det sies at nivået var ekstremt høyt i år.

Alt i alt var dette en kanonkjekk tur med gullfine folk rundt meg hele tiden. Mye show og fanteri, akkurat sånn det skal være. Jeg har også dratt med meg masse gode tips, og har sett hva det går i på slike konkurranser.
Ellers vil jeg takke John Olav Florø-Larsen for å donere bort kroker til meg så jeg slipper å kjøpe nye på et par år. Så vil jeg også takke Bjørn Helge Florø-Larsen for å ha donert bort en lader til hodelykta mi, nå blir det gang igjen på nattfiske! Setter stor pris på det! :)

Tusen takk for turen til alle som var med! 10 + å di

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar