lørdag 2. mai 2015

Padde-fiske

Noe av det kjekkeste fiske jeg vet er å fiske paddetorsk. Dette er en fisk som ligner på et stort rompetroll, og den fiskes som regel i nattestimene. Siden jeg ikke har lappen, må jeg ta bussen til plassen jeg fisker dem på om kvelden, og bussen hjem på morgenen dagen etter. Dermed får jeg veldig god tid til å fiske etter dem på, og det kan være avgjørende om man får fisk eller ikke. Det handler om tålmodighet. På denne turen fikk jeg fire paddetorsker, og den største var SVÆR til arten å være. Den var faktisk den tredje største paddetosken som er blitt fanget på stang og krok, og det er bare en mann som har fanget større. Det er den velkjente artsfiskeren John Olav Florø-Larsen, som går under navnet JOFL blant artsfiskerne. Norgesrekorden hans er på svimlende 918,8 gram, mens min største er på 852 gram.

HVORDAN FISKE PADDETORSK?
Dette er mest basert på egne erfaringer, så det kan godt være at andre er uenige eller har andre erfaringer.
Som sagt så er paddetorsken nattaktiv. Det vil si at den jakter etter mat på natten eller når det er blitt mørkt ute. Det er blitt fanget mange paddetorsker på dagen også, men det er definitivt best på natten. I tillegg så er det ikke så mange andre fisk som er aktive på natten som kan stjele agnet før paddetorsken finner det. Dermed blir fisket mye mer effektivt. Paddetorsken liker seg veldig godt inni huler og kanaler nede i steinene, så skal du fiske paddetorsk bør du fiske i steinmoloer eller steinurer. Det handler om å finne huler som du ser blir litt store. Jeg pleier å lete etter huler som er trange i åpningen, men at man ser at de utvider seg nede i vannet. Ser man også at det blir grønnaktig nede i hulen (sandbånn) har man funnet et potensielt bra paddetorskhull. Disse hulene kan være alt fra 0,5m til flere meter dype.
Når jeg fisker etter paddetorsk bruker jeg en sirkelkrok i størrelse #4 eller #2 agnet med kokt reke. Jeg bruker en fortom med litt tjukk monoscene. Det er viktig å bruke litt tjukk mono, for i en molo er det mye stein, og det skal ikke mye til for at scenen ryker. Jeg tar på et par splittshaggel over kroken, og slipper ned til bunns i hulen jeg har valgt ut. Ofte kan det være bedre å velge seg ut et par bra hull man har tro på, å fiske der hele kvelden, enn å springe rundt å fiske i nye hull hele tiden. Paddetorsken har veldig god luktesans, og den finner som regel agnet før du finner den. Med andre ord, stol på hullet du har funnet og at paddetosken klarer å finne agnet. Det kan også dukke opp flere i samme hull, så det er ikke nødvendig å bytte hull selvom du allerede har fått en i det hullet. Paddetorsken er relativt lyssky, så å sitte å lyse ned i hullet med hodelykt på full guffe hele tiden er ikke et sjakktrekk. Men den kan akseptere veldig svakt lys. Krabber er en konstant trussel på paddetorsk fiske. Ser jeg en krabbe nede i hullet, prøver jeg å fiske den opp å hive den langt til sjøs, slik at den ikke tar agnet gang på gang. Men får du krabbe på, så pass på å lys litt i hulen mens du drar den opp og mens du bytter agn. Jeg har nemlig erfart at når jeg får på krabbe og akkurat har dratt den opp av hullet, dukker gjerne paddetorsken frem i hullet. Da er det bare til å få på agn i en fart det lukter svidd av og slippe ned i hulen igjen, og av med lyset eller veldig svakt lys. Da kommer den garantert til å ta agnet snart. Det handler om å være tålmodig.

Jeg laget en video fra sist paddetorsktur som du kan se her: https://www.youtube.com/watch?v=CT3JguojNGI






Paddetorsk 852g

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar